Autorizatia de mediu este un document foarte important in ceea ce priveste protectia mediului, iar solicitarea si obtinerea acesteia este obligatorie pentru anumite companii care desfasoara activitati economice cu potential impact semnificativ asupra sanatatii umane si asupra mediului. 

Prin intermediul autorizatiei de mediu se stabilesc normele si cadrul specific de functionare, astfel incat riscul asupra factorilor de mediu sa fie redus la minim.

Totodata, autorizatia de mediu ajuta la evidentierea potentialului impact al activitatilor desfasurate asupra mediului, iar in acest sens se identifica masurile pe care titularul companiei este obligat sa le adopte, in vederea protejarii mediului.

Citeste mai departe si afla ce este o autorizatie de mediu, cine are obligatia de a solicita acest document, ce presupune procedura de emitere si care sunt actele necesare pentru a obtine autorizatia de mediu.

 

Ce este Autorizatia de mediu?

Autorizatia de mediu este un act administrativ emis de catre Agentia pentru Protectia Mediului competenta, prin care se stabilesc conditiile si parametrii de functionare ale unei activitati cu posibil impact semnificativ asupra mediului.

 

Cine are obligatia de a solicita si obtine Autorizatia de mediu?

Autorizatia de mediu este obligatorie pentru toate persoanele juridice care desfasoara activitati cu posibil impact negativ asupra mediului, mai exact activitatile mentionate in Anexa nr.1 la Ordinul nr. 1798 /2007, pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizatiei de mediu, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Este important de retinut ca autorizatia de mediu se solicita atat pentru desfasurarea activitatilor existente, cat si pentru initierea anumitor activitati noi.

 

Care este autoritatea emitenta pentru Autorizatia de mediu?

In functie de teritoriul pe care se desfoara activitatile, autoritatea emitenta sau autoritatea competenta pentru derularea procedurii (ACPM), poate fi:

  • Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului (AJPM) – pentru activitatile desfasurate pe teritoriul unui judet (cu exceptia celor desfasurate in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”). Pentru activitatile desfasurate in vecinatatea Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii” emiterea autorizatiei de mediu este posibila, numai cu avizul Administratiei Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”;
  • Administratia Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii” (ARBDD) – pentru activitatile desfasurate total sau partial in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”;
  • Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) – pentru activitatile desfasurate pe teritoriul a doua sau mai multe judete. Un aspect important de mentionat, este faptul ca, prin decizia presedintelui, ANPM poate delega competenta pentru emiterea autorizatiei de mediu, catre AJPM sau ARBDD,dupa caz.
  • Autoritatea Publica Centrala pentru Protectia Mediului – pentru activitatile pentru care autorizatia de mediu se emite printr-o hotarare de Guvern – care poate solicita participarea celorlalte agentii sau poate delega acestora competenta derularii anumitor etape din procedura de emitere a autorizatiei de mediu.

 

Care sunt documentele necesare obtinerii Autorizatiei de mediu?

Documentele necesare pentru initierea procedurii de emitere sunt urmatoarele:

  • Cerere pentru eliberarea autorizatiei de mediu;
  • Fisa de prezentare si declaratie (documentatie tehnica care va respecta continutul cadru conform Anexei nr. 2 la procedura de emitere si care se va adapta in functie de specificul activitatilor care se autorizeaza);
  • Dovada ca a fost facuta publica solicitarea (anunt in mass-media si la Primarie); 
  • Certificat de inregistrare al firmei (CUI);
  • Certificat constatator emis de O.R.C. pentru amplasamentul care se autorizeaza;
  • Dovada detinerii spatiului (contract de vanzare-cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat, etc.);
  • Planul de situatie a obiectivului/amplasamentului (plan anexa la certificatul de urbanism);
  • Planul de incadrare in zona a obiectivului (plan anexa la certificatul de urbanism);
  • Procesul-verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor impuse prin acordul de mediu (daca exista acord de mediu), formularul de inregistrare insotit de documentele specificate de acesta, pentru autorizarea activitatii gradinilor zoologice, acvariilor publice si centrelor de reabilitare si/sau ingrijire (daca este cazul);
  • Contracte de asigurare a utilitatilor (apa-canal, energie electrica, gaze naturale, energie termica);
  • Contracte de predare a deseurilor produse din activitate;
  • Dovada platii tarifului de 500 lei, pentru evaluarea documentatiei, in vederea emiterii autorizatiei de mediu. Acesta se poate achita prin ordin de plata sau prin mandat postal.

In functie de specificul activitatii si/sau de conditiile amplasamentului, autoritatea competenta poate solicita pe parcursul derularii procedurii si alte documente.

 

Care sunt etapele procedurii de emitere a Autorizatiei de mediu…

Daca doresti sa citesti articolul complet si sa vezi care sunt etapele procedurii de emitere a Autorizatiei de mediu, trebuie sa fii logat in Academie.

Daca nu ai cont in Academia Responsabililor de Mediu WasteBill, creeaza-ti unul acum, prin click aici. Imediat vei primi accesul integral la acest articol si la alte articole educationale.

Descopera Platforma WasteBill

Te vom ajuta sa ai o misiune simpla, o evidenta sigura, clara si acces rapid la toate documentele si rapoartele intocmite.