Asa cum mentionam in articolul precedent, referitor la Cadrul general al Obligatiilor de Mediu, desfasurarea oricarei activitati economice implica o serie de obligatii in ceea ce priveste protectia mediului, iar continuarea activitatilor depinde intr-o mare masura de indeplinirea acestora intr-un mod corespunzator.

Legislatia de mediu este vasta, iar complexitatea obligatiilor unei activitati economice depinde de natura, amploarea si de sectorul in care se desfasoara. 

Astfel, daca in cadrul unei activitati de birou sau de comert cu produse  (care nu au un regim special), cerintele sunt relativ simple, in cazul activitatilor industriale lucrurile se complica. 

Citeste mai departe si afla care sunt autoritatile care vin in control pentru a verifica conformarea cu obligatiile legale, care este frecventa controalelor si, mai ales, lista documentelor si aspectelor cel mai adesea verificate de catre organele de control.

Care sunt autoritatile de mediu care pot veni in control la o firma

Autoritatea principala de control si inspectie in acest domeniu este Garda Nationala de Mediu, insa la fel de bine pot veni in control si reprezentantii Directiei de Control din cadrul Politiei Locale – directie care se mai numeste Serviciul Control Ecologie si Protectia Mediului si, bineinteles, inspectorii Administratiei Fondului pentru Mediu, al caror control se deruleaza in conformitate cu procedurile fiscale si vizeaza ultimii cinci ani de activitate, incheiati fiscal. 

In acest articol ne vom concentra atentia asupra inspectiilor efectuate de catre Garda Nationala de Mediu, care prin comisariatele judetene, controleaza activitatile economice si aplica sanctiuni contraventionale prevazute de legislatia in domeniul protectiei mediului (acestea fiind cele mai frecvente controale efectuate cu privire la conformarea la legislatia de mediu).

Garda Nationala de Mediu isi desfasoara activitatea in baza Hotararii nr. 1005/2012 privind organizarea si functionarea Garzii Nationale de Mediu, cu completarile si modificarile ulterioare.

Inspectiile efectuate de catre comisarii Garzii de Mediu pot fi inspectii planificate, cat si neplanificate.

Inspectiile planificate ale Garzii Nationale de Mediu

Acestea sunt realizate cu privire la obiectivele cuprinse in Registrele obiectivelor controlate si urmaresc gradul de conformare la:

  • legislatia de protectie a mediului;
  • legislatia specifica produselor chimice;
  • Directiva SEVESO II si III;
  • actele de reglementare.

In cazul inspectiilor planificate, anuntarea inspectiei de mediu se va face in scris, printr-o notificare ce va fi comunicata prin e-mail, fax sau Posta Romana, inainte de data si ora programate pentru sedinta de deschidere.

Inspectiile neplanificate ale Garzii Nationale de Mediu

In functie de obiective, acestea pot fi de mai multe tipuri, si anume:

  • inspectii pentru verificarea modului de respectare a conditiilor impuse in actele de reglementare (avize, acorduri, autorizatii, autorizatii integrate de mediu);
  • inspectii in urma autosesizarii Garzii Nationale de Mediu – in scopul verificarii si stoparii neconformitatilor constatate si aplicarea sanctiunilor contraventionale, dupa caz;
  • inspectii pentru solutionarea sesizarilor/petitiilor, realizate la toate tipurile de obiective si/sau activitati, pentru verificarea problemelor semnalate si impunerea de masuri pentru stoparea actiunilor care au condus la neconformitati cu cerintele legale;
  • inspectii pentru investigarea unor incidente sau accidente care au avut un impact semnificativ asupra mediului – inspectii realizate la toate tipurile de obiective in cazul producerii unor avarii, incidente, poluari accidentale sau accidente majore;
  • inspectii dispuse de catre Comisariatul General sau Autoritatea Centrala pentru Protectia Mediului – inspectii care se desfasoara dupa o metodologie si pe o perioada de timp prestabilite;
  • inspectii pentru verificarea legalitatii emiterii actelor de reglementare – inspectii la autoritatile care emit acte de reglementare si la obiectivele care necesita reglementare din punct de vedere al protectiei mediului si pentru care au fost eliberate acte de reglementare, cu scopul de a verifica respectarea normelor legale;
  • inspectii la obiective noi – sunt inspectiile rezultate in urma identificarii unor obiective cu impact asupra mediului care nu sunt inregistrate in registrul obiectivelor controlate si care presupune verificarea gradului de conformare cu legislatia in domeniul protectiei mediului sau cu legislatia in domeniul produselor chimice si includerea in Registrul obiectivelor controlate;
  • inspectii pentru verificarea realizarii masurilor impuse – acestea sunt efectuate pentru verificarea, la termenele scadente, a masurilor stabilite la controalele anterioare, precum si pentru respectarea dispozitiei de suspendare/anulare a actelor de reglementare;
  • inspectii cu alte autoritati – sunt inspectii comune realizate ca urmare a solicitarii Garzii Nationale de Mediu sau a altor autoritati.

Care este frecventa cu care se efectueaza inspectiile?

Frecventa inspectiilor de mediu este stabilita de catre Garda Nationala de Mediu, in functie de clasa de risc in care se incadreaza firma respectiva, acestea fiind clasificate astfel: 

  • clasa A – minim doua inspectii/an (dat fiind faptul ca sunt activitati cu grad mare de risc, se impun verificari mai frecvente);
  • clasa B – o inspectie/an;
  • clasa C – o inspectie la 2 ani;
  • clasa D – o inspectie la 3 ani.

Exceptie la aceste frecvente stabilite de catre Garda Nationala de Mediu, fac obiectivele SEVESO, unde se depoziteaza sau se utilizeaza substante periculoase si unde, pe langa inspectiile rezultate in functie de clasa de risc se va efectua obligatoriu si o inspectie SEVESO pe an. 

O alta exceptie la aceste frecvente o fac ariile protejate, unde se va efectua obligatoriu o inspectie pe an.

Acum ca am trecut in revista autoritatile care pot veni in control si am aflat care este frecventa inspectiilor, haideti sa vedem care sunt documentele si principalele aspectele, verificate cel mai adesea in cadrul inspectiilor.

Documentele si principalele aspecte verificate de catre Garda de Mediu

Este important de stiut ca, in cadrul inspectiilor, autoritatea de control verifica atat documentele detinute de catre societate, cat si amplasamentul, avand dreptul de a solicita orice document considera necesar pentru realizarea Raportului de inspectie.

De regula, primul aspect verificat este existenta actelor de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului, iar aici ne referim la urmatoarele documente, dupa caz:

  • Avizul de mediu 
  • Acordul de mediu 
  • Autorizatia de mediu 
  • Autorizatie integrata de mediu
  • Acordul de preluare a apelor uzate 
  • Viza anuala pentru autorizatiile de mediu/autorizatiile integrate de mediu 
  • Notificarea sau Autorizatia de gospodarire a apelor

Alaturi de existenta actelor de reglementare, cele mai importante 24 de aspecte si documente verificate adesea de catre organele de control sunt urmatoarele…

Daca doresti sa citesti articolul complet si sa vezi care sunt cele 24 de aspecte si documente, trebuie sa fii logat in Academie.

Daca nu ai cont in Academia Responsabililor de Mediu WasteBill, creeaza-ti unul acum, prin click aici. Imediat vei primi accesul integral la acest articol si la alte articole educationale.

Descopera Platforma WasteBill

Te vom ajuta sa ai o misiune simpla, o evidenta sigura, clara si acces rapid la toate documentele si rapoartele intocmite.